Turhaudutko lukuisten eri tietojärjestelmien käyttöön?

Digitalisaatio tehostaa työtämme sekä vapauttaa aikaamme ja me voimme keskittyä enemmän oikeisiin töihin. Näin minäkin olen vakuuttanut vuosien ajan asiakkaillemme ja perustellut tietojärjestelmäinvestointien tärkeyttä. Useat järjestelmät ovatkin vieneet tehokkuutta valtavasti eteenpäin. Nyt ongelmaksi alkaa muodostumaan käytettävien tietojärjestelmien valtava määrä. Kuinka montaa tietojärjestelmää tai applikaatiota sinä käytät päiväsi aikana?

”Kuinka montaa tietojärjestelmää tai applikaatiota sinä käytät päiväsi aikana?”

Tuttavani on juuri vaihtanut työpaikkaa ja aloittanut teollisuuden tuotantolaitoksen myyntipäällikkönä. Ensimmäisen viikon aikana hän oli hyvin hämillään ja hermostunut. Perinteisten ohjelmistojen ja sovellusten (Sähköposti, Office, Slack, Matkalaskuohjelma, Whatsapp, LinkedIn jne.) käyttöönoton lisäksi hänen tuli opetella viiden uuden järjestelmän käyttö. Nämä olivat CRM, tuotetietojärjestelmä, varastojärjestelmä, poikkeamien tiketöintijärjestelmä sekä tuotannon ennustejärjestelmä. Hän oli hyvin tuskastunut tilanteeseen –järjestelmien haltuunotto oli keski-ikäiselle myyntihenkilölle suhteellisen työläs operaatio.

Käyttäjän näkökulmasta useiden eri järjestelmien sujuvan käytön opettelu on vaativa ja aikaa vievä urakka. Jos asiaa tarkastellaan IT-osaston näkökulmasta, ongelma on yhtä polttava. Miten hoidetaan lukuisten tietojärjestelmien ylläpito, tuki sekä tekninen kehitys? Mikä järjestelmä on tietojen master datan hallinnoija? Miten integraatiot eri järjestelmien välillä hoidetaan?

Salesforcen avulla voidaan selkeyttää tätä haastetta merkittävällä tavalla. Käyttäjän näkökulmasta parasta on yhden käyttöliittymän ratkaisu –  kaikki keskeiset toiminnallisuudet voidaan hoitaa yhdellä järjestelmällä. Lisäksi yhdeltä näkymältä pääsee näkemään kaiken asiakkaaseen liittyvän tiedon riippumatta siitä, minkä kanavan kautta tieto on tullut. Salesforcen avulla voidaan hoitaa esimerkiksi myynnin, asiakaspalvelun, asiakasportaalien, IoT:n sekä digitaalisen markkinoinnin tehtävät yhdellä järjestelmällä. Tämä helpottaa käyttäjän arkea sekä merkittävästi IT-osaston haasteita ylläpidon sekä integraatioiden osalta.

”Käyttäjän näkökulmasta parasta on yhden käyttöliittymän ratkaisu – Salesforcella voit hoitaa kaikki keskeiset toiminnallisuudet yhdellä järjestelmällä.”

Järjestelmäviidakon uudistamiseen on kuitenkin lähdettävä liikkeelle vaiheittain. Kokonaisuuden rakentamiseen on hyvä varata aikaa, sillä samalla on loistava tilaisuus tehdä muutoksia liiketoimintaprosessien kehittämiseen sekä toimintojen automatisointiin. Eli vapauttaa aikaa ihmisille niiden oikeiden töiden tekemiseen.

Ole yhteydessä niin kerromme lisää, miten Salesforcen avulla voit kehittää liiketoimintaasi!

Jani Nurminen
Partner
P. 040 – 571 3981
jani.nurminen@ceili.fi